Fertiliteitsyoga

Copyright foto: DW Photography

Als gastblog geschreven door: An Vandervaeren – www.AnVandervaeren.be en www.fertiliteitsyoga.be

Mijn verhaal in’t kort

Toen ik een moeilijke periode ervaarde in m’n leven, kwam ik in contact met yoga. Ik wou graag terug iets in groep gaan doen, iets van beweging, iets weg van thuis,… maar dat “felle” dansen wat ik jaaaaren deed, sprak me niet meer aan. Ik had behoefte aan ontspanning, niet meer dat prestatiegerichte waar ik stevast op de eerste rij wou staan tijdens het optreden aan het einde van het schooljaar.
Zo lokte Jacques me weer naar m’n geboortedorp. Jaaaren ben ik opgegroeid het huis naast dé yogastudio waar ze van heinden en verre naartoe reden om van Jacques les te krijgen, maar toen als puber begreep ik er niets van!
Nu snap ik er alles van! Het is enerzijds de yoga die me geraakt heeft, geboeid heeft, dat ik tot mezelf kon komen, een beter body-mind connectie kreeg, maar minstens even belangrijk: de leraar zelf!

Wanneer de tijd daar was en ik samen met mijn partner besliste om een gezin te stichten, kruiste het boek “innesteling” (Rika Lukac) mijn pad. Ongeveer gelijk met de opstart van het nemen van foliumzuur begon ik het boek te lezen. We konden maar beter goed voorbereid beginnen, toch?!

De maanden gingen voorbij, geen zwangerschap, tot ik plots geen maandstonden meer had én de diagnose PCOS kreeg. Ik ging me weer verder verdiepen en kwam uit bij Ralph Moorman & Barbara Havenith hun boek “hormoonbalans voor vrouwen”. Alles werd steeds duidelijker. De stress op het werk deed geen goed, maar ook die stress door maand na maand, na maand… niet zwanger te worden. Die zwangerschap waar ik zo naar verlangde!

Fertiliteitsyoga opleiding

Toen m’n loopbaanbegeleiding me ook duidelijk maakte dat de tijd aangekomen was om wat meer tijd voor mezelf te nemen & dingen te gaan doen die ík leuk vind, en waar ik energie uit krijg, dacht ik: jaaa, nog vaker naar de yogales, specifieker zelfs, fertiliteitsyoga!
Ik ging via internet op zoek maar kon toen énkel de lessen bij Rika vinden. Maar gelukkig… Nog iets veel beter viel er toen uit de bus! Ze startte nl. haar eerste opleiding voor fertiliteitsyoga docenten. Het begon al te kriebelen… ik zou fertiliteitsyoga naar België brengen! Want waar ik nood aan had, daar zouden andere wensmama’s toch ook zoekende naar zijn?!

Wat is fertiliteitsyoga eigenlijk?

Zo goed en zo kwaad zal ik dat proberen uit te leggen a.d.h.v. mijn eigen ervaring en kennis die ik tot nu toe op deed. Want naast mijn Fit for Fertility Yoga Coach diploma wat ik behaalde bij Rika Lukac, verdiepte ik me ook in de Hormoonyoga van Dinah Rodrigues (foto rechts) en volgde ik het online programma van m’n collega Ellen Van der Valk (foto links).

Fertiliteitsyoga is een specifieke vorm van yoga, gericht op het ondersteunen van je lichaam, op je pad naar een zwangerschap. Dit kan zowel wanneer je natuurlijk probeert zwanger te worden, als wanneer je in een medisch traject zit.
Je kan nl. zélf iets doen om je hormonale balans te bevorderen door de houdingen die gericht zijn naar je eierstokken, thymusklier, pancreas, hypofyse,… Want je hele hormonale stelsel is belangrijk! Ik zeg tijdens de les al wel eens: “zwanger wordt je niet énkel met je eierstokken en baarmoeder.”
Je leert dieper te ontspannen, o.a. door gerichte (buik)ademhaling. Dit zorgt ervoor dat je systeem onderbewust omschakelt van sympathicus (actie) naar parasympaticus (ontspanning). Met als gevolg dat je hele lijf de vruchten daarvan plukt. Eén van de gevolgen hiervan is dat je bloed goed gaat doorstromen, niet enkel door je aderen maar ook tot in je kleinste haarvaatjes.
In combinatie met de yoga houdingen specifiek gericht naar je bekkengebied, ontstaat er een hele goeie doorbloeding in je eierstokken en baarmoeder.
Ook de diepe ontspanning en de ondersteuning van de bijnieren kan tot gevolg hebben dat je lichaam meer progesteron ter beschikking heeft voor de opbouw van baarmoederslijmvlies, i.p.v. cortisol om je stressniveau weer in balans te brengen. En die progesteron is net het hormoonstofje wat je nodig hebt om de innesteling te bevorderen!
Daarnaast krijg je (opnieuw) meer vertrouwen in je eigen lichaam doordat je je body-mind connectie versterkt, hetgene je al eens kan verliezen in medische trajecten.

Wat nog meer?

  • Je hebt er absoluut geen voorkennis voor nodig, het is niet moeilijk, echt iedereen kan het.
  • Je hoeft niet sportief, lenig,… of wat dan ook te zijn. Lenigheid komt automatisch maar is toch geen doel op zich.
  • Je kan de ademhalingsoefeningen o-ve-ral toepassen, ook in de auto, onder de douche, in je bed, sommige zelfs tijdens een vergadering zonder dat iemand het merkt.
  • Je moet er niet “in geloven” en het is helemaal niet zweverig. (ik zing geen mantra’s, en al zeker niet in het Sanskriet)
  • Je leert emotionele, fysieke en mentale stress loslaten, wat ook van pas komt in je leven, los van je zwangerschapswens.
  • Je zal er vanzelf dagelijks minimum 20 minuutjes tijd voor vrij maken omdat je je steeds beter gaat voelen.
  • Je hoeft niet lijdzaam toe te kijken, aan de zijlijn te staan en af te wachten in je wachtweken maar kan zélf iets doen om je kansen te vergroten.

En in het feit dat je te ver weg woon om naar de wekelijkse lessen te komen… daar komt binnenkort verandering in. Want in 2018 zullen er online videolessen beschikbaar komen zodat jij thuis kan meedoen, op je eigen gekozen tijdstip!

Werkt het echt?

Van fertiliteitsyoga op zich ga je niet zwanger worden. Het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes kennen jullie wel.  Wel is het duidelijk zo dat het reduceren van je stressniveau, je vruchtbaarheid kan bevorderen en gunstig is om je zwangerschap in stand te houden. De specifieke yoga houdingen gericht naar je endocriene klieren zorgen dan weer voor een betere hormonale balans.

Zo zijn er meerdere wensmama’s die bij mij naar de wekelijkse les komen en beter kunnen inslapen, beter doorslapen aan één stuk, minder migraine ervaren, zich rustiger voelen, o.a. tijdens een pick-up of terugplaatsing. Ze hebben meer vertrouwen in hun eigen lichaam en voelen zich ook emotioneel beter in balans. En de bloedwaardes liegen er niet om dat de hormonen gebalanceerd zijn.

Ondertussen zijn er hier al meerdere wensmama’s zwanger geworden, net zoals de succesverhalen die je kan lezen bij Rika Lukac, Ellen Van der Valk en Dinah Rodrigues.

Thuis-doe-tip

** enkel tijdens je vruchtbare periode en wachtweken, niet tijdens je menstruatie **

Doe dagelijks ongeveer 10 minuutjes de “Viparita Karani”, ook gekend als (halve) kaars houding of schouderstand. Dat mag passief tegen de muur of met je onderbenen op het zitvlak van een stoel, of net dynamisch in beweging door je voeten en benen te bewegen (los van de muur of stoel).

(copyright illustratie: Chelen Ecija)

In de aanloop naar de online videolessen, komt deze houding binnenkort zeker apart als video’tje ter beschikking op mijn website. Volg me op Facebook of laat je mailadres na op m’n website om hiervan op de hoogte te blijven.

 

Als gastblog geschreven door: An Vandervaeren – www.AnVandervaeren.be en www.fertiliteitsyoga.be

 

 

1 thought on “Fertiliteitsyoga

Laat een reactie achter op bronso.be Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *